سال تحصیلی آغاز شده است اما خبری از اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌ آموزان نیست

غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش

حدود یک هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد. اما برخلاف وعده‌ها هنوز خبری از توزیع شیر رایگان در مدارس نیست. این در حالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند بی‌توجهی به تغذیه دانش‌ آموزان پیامدهای ناگواری برای جامعه دارد از افت یادگیری گرفته تا افزایش هزینه‌ های بهداشت و درمان.
حدود یک هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد. اما برخلاف وعده‌ها هنوز خبری از توزیع شیر رایگان در مدارس نیست. این در حالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند بی‌توجهی به تغذیه دانش‌ آموزان پیامدهای ناگواری برای جامعه دارد از افت یادگیری گرفته تا افزایش هزینه‌ های بهداشت و درمان.
کد خبر: ۱۳۸۱۵۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، با آغاز سال تحصیلی دوباره بحث‌ها درباره اهمیت تغذیه دانش‌ آموزی بالا گرفته است و بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که دولت باید بحث تغذیه رایگان دانش‌آموزی را جدی بگیرد و دست‌کم توزیع شیر رایگان در مدارس را آغاز کند.

اوایل خرداد ماه گذشته بود که سخنگوی آموزش و پرورش گفت با آغاز سال تحصیلی  ۳ تا ۵میلیون دانش‌آموز‌ تحت پوشش طرح ‌تغذیه رایگان‌ قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که حدود یک هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و هنوز مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص وعده می‌دهند. برای نمونه وزیر آموزش و پرورش نیز دیروز به این مساله واکنش نشان داد و از این گفت که قرار است از هفته آینده تغذیه رایگان دانش آموزی در مناطق محروم آغاز شود.

آن طور که او توضیح داد ابلاغ اعتبار تغذیه رایگان دانش‌آموزی نیز انجام گرفته و تاکنون 1150 میلیارد تومان به این مهم اختصاص یافته است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، اولویت تغذیه رایگان با مناطق محروم است و دو روز در هفته تغذیه‌ در اختیار دانش آموزان ‌قرار می‌گیرد.

این درحالی است که برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که شرایط تغذیه دانش آموزان در مناطق محروم ناگوار است و باید شرایطی ایجاد کرد که هر روز بین دانش‌آموزان تغذیه رایگان توزیع شود، چراکه کم نیستند‌ دانش‌آموزانی که صبحانه نخورده روانه کلاس‌های درس می‌شوند و این مساله زمینه را برای افت یادگیری آنها فراهم می‌کند.

‌بی‌سوادی 30درصد از دانش آموزان

غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش

بی‌توجهی به تغذیه دانش‌آموزان پیامدهای ناگواری برای کشور دارد از به خطر افتادن سلامت آنها گرفته تا افت تحصیلی‌.

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: یکی از دلایلی که افت تحصیلی دانش آموزان را سرعت می‌بخشد، بی‌توجهی به بحث تغذیه آنهاست. برای نمونه براساس نتایج آزمون‌های بین المللی «تیمز و پرلز» حدود 30 درصد از دانش‌آموزان دوران ابتدایی در کشورمان سواد خواندن و نوشتن ندارند.

به گفته او، یکی از دلایلی که سبب می‌شود دانش آموزان در مدارس درس را یاد نگیرند، بی‌توجهی به شرایط تغذیه آنهاست.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی نیز در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: مطالعات انجام شده در حوزه تغذیه نشان می‌دهد که دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند در مدارس دچار کاهش تمرکز و افت یادگیری می‌شوند.

آن طور که او توضیح می‌دهد نتایج مطالعات تایید می‌کند که کودکانی که صبحانه نمی‌خورند برای یادگیری دروسی مانند ریاضی با مشکل رو به رو خواهند شد.‌‌

این درحالی است که کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند بی‌توجهی به تغذیه دانش‌آموزان عواقب دیگری نیز برای کشور به همراه دارد، زیرا کودکان در سن رشد قرار دارند و اگر در این سن و سال تغذیه مناسبی نداشته باشند در بزرگسالی دچار مشکلات زیادی خواهند شد، مشکلاتی که دود آن به  چشم جامعه نیز خواهد رفت، زیرا اگر دولت اکنون برای تغذیه کودکان هزینه نکند در آینده  باید برای درمان آنها ‌اعتبارات لازم را در نظر بگیرد.

آموزش و پرورش اعتبار ندارد

غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش

سرنخ بی‌توجهی به تغذیه دانش‌آموزی را که دنبال کنید به این مساله می‌رسید که آموزش و پرورش اعتبار لازم را برای حمایت از دانش‌آموزان در اختیار ندارد.

در واقع بودجه‌ای که در اختیار این وزارتخانه قرار  می‌گیرد صرف پرداخت حقوق کارمندان و معلمان می‌شود. این درحالی است که آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته بحث رتبه بندی معلمان را نیز به درستی اجرا کند.

معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره عنوان می‌کند: تنگناهای مالی سبب شده است که آموزش و پرورش نتواند تغذیه رایگان دانش آموزی را اجرا کند. به همین دلیل در برخی سال‌ها شیر به شکل رایگان در مدارس توزیع می‌شد. اما پس از مدتی این رویکرد متوقف شد.

 آن طور که او توضیح می‌دهد حدود 2.5درصد از تولید ناخالص کشور هزینه آموزش و پرورش می شود.

سحرخیز با اشاره به اینکه حدود 10درصد از بودجه ‌عمومی دولت به آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود، ادامه می‌دهد: به همین دلیل می‌توان گفت ما از برخی از کشورهای همسایه نیز برای آموزش و پرورش کمتر هزینه می‌کنیم.

خطر برون‌سپاری آموزش و پرورش

غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش

بی‌توجهی به شرایط نامناسب آموزش و پرورش و مدارس کشور سبب شده‌ کارشناسان هشدار بدهند که برخی مدیران سیاست برون‌سپاری آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند.

معاون پیشین آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: خیلی از مدیران به دنبال این هستند که آموزش وپرورش را برون‌سپاری کنند به همین دلیل شرایطی ایجاد می‌کنند تا اقشاری که توانایی مالی دارند، تشویق شوند دانش‌آموزان خود را به مدارس غیر دولتی بفرستند.

آن طور که او توضیح می‌دهد آموزش و پرورش حتی به برخی مدارس عادی دولتی اعتبارات لازم برای هزینه‌ آب، برق و تعمیرات پرداخت نمی‌کند و شرایط به شکلی است که در برخی مناطق‌ هزینه کتاب، بیمه‌‌ و حتی ورقه امتحانی را  نیز از دانش آموزان ‌می‌گیرند.

سحرخیز ادامه می‌دهد: براساس نتایج آخرین برآوردهایی که انجام شده ‌می‌توان گفت بیش از 30درصد هزینه آموزش و پرورش را در مدارس عادی دولتی، مردم پرداخت می‌کنند.

بنابراین باید تاکید کرد در چنین شرایطی  نمی‌توان امیدوار بود که آموزش و پرورش توزیع شیر رایگان را در مدارس آغاز کند.

این درحالی است که بسیاری از مدیران کشورهای موفق دنیا بر این باور هستند که هزینه کردن برای آموزش و پرورش نوعی سرمایه گذاری پر سود است که آینده کشور را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر آنها به درستی می‌دانند که اگر شهروندان از دوران کودکی آموزش مناسبی ببینند در بزرگسالی هزینه کمتری را به کشور تحمیل می‌کنند. چراکه با آموزش مناسب افراد از اهمیت مسائلی مانند حفظ محیط‌زیست و بهداشت آگاه می‌شوند و به این شکل از هزینه‌ای که تخریب محیط زیست و  شیوع بیماری‌ها به جامعه تحمیل می‌کند، کاسته می‌شود.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها